Teknoloji

Toyota bir devrime hazırlanıyor. Sözlerini tutarsa ​​2027’de elektrikli otomobil pazarının kaderi değişecek

Elektrikli otomobil pazarında rekabete daha temkinli yaklaşımıyla bilinen Toyota, 2027’de tüm dengeleri değiştirebilecek devrim niteliğinde bir adım atıyor. 

Japon otomotiv devi, Sumitomo Metal Mining ile yaptığı stratejik ortaklıkla, mevcut batarya teknolojisini geride bırakacak olan katı hal bataryalarını seri üretime geçirmeyi hedefliyor. Bu yeni nesil bataryalar, daha uzun menzil, çok daha hızlı şarj süreleri ve üst düzey güvenlik vaat ediyor.

Mevcut lityum-iyon bataryalarda, enerjiyi taşıyan sıvı bir elektrolit bulunur. Katı hal bataryaları ise bu sıvının yerini, adı üzerinde, katı bir iletken tabakayla değiştirir. Bu temel fark, devrim niteliğinde avantajlar sunar:

Daha yüksek enerji yoğunluğu: Daha küçük ve hafif bataryalarla çok daha uzun menziller (1.000 km’nin üzerinde) mümkün hale gelir.

Daha hızlı şarj: Sıvı elektrolitin aşırı ısınma riski ortadan kalktığı için, bataryalar çok daha yüksek hızlarda şarj edilebilir.

Üst düzey güvenlik: Aşırı ısınma ve yanma riski önemli ölçüde azaldığı için çok daha güvenlidirler.

Daha uzun ömür: Tekrarlanan şarj döngülerine karşı daha dayanıklıdırlar.

Görev dağılımı şimdiden yapıldı

Toyota’nın bu hamlesi, tek başına atılmış bir adım değil; Çin ve Güney Kore’ye olan bağımlılığı azaltmayı hedefleyen daha büyük bir ulusal stratejinin parçası. Japon hükümetinin de sübvansiyonlarla desteklediği bu ekosistemde, görev dağılımı şimdiden yapılmış durumda:

Toyota ve Sumitomo: Geliştirilen dayanıklı katot malzemesinin seri üretimine odaklanacak. Üretimin 2028 mali yılında başlaması ve önceliğin Toyota’ya verilmesi planlanıyor.

Idemitsu Kosan: Katı hal bataryaları için kritik bir hammadde olan lityum sülfür üretmek üzere dev bir tesis inşa ediyor. 2027’de tamamlanması beklenen bu tesis, yılda 60.000’e yakın araca yetecek malzeme tedarik edebilecek.

Mercedes de yakın zamanda EQS konsepti tanıtmıştı

Katı hal batarya yarışında Toyota yalnız değil. Mercedes, BMW, Volkswagen ve Honda gibi devlerin yanı sıra, Çinli batarya üreticileri CATL ve BYD de bu teknoloji üzerinde yoğun bir şekilde çalışıyor. Mercedes, yakın zamanda tek şarjla 1.200 km’den fazla yol kat eden katı hal bataryalı bir EQS konsepti tanıtmıştı.

Ancak uzmanlar, bu teknolojinin seri üretime geçmesinin önünde ciddi engeller olduğu konusunda uyarıyor. Sınırlı kaynaklar, karmaşık üretim süreçleri ve yüksek maliyetler, katı hal bataryalarının günlük tüketiciler için uygun fiyatlı hale gelmesinin beklenenden daha uzun sürebileceğini gösteriyor.

Yine de, Japonya’nın 2028’e kadar bu alana yaklaşık 7 trilyon dolarlık yatırım yapma planı ve Toyota’nın net bir tarih vererek seri üretime odaklanması, elektrikli otomobil pazarında yeni bir dönemin başlangıcına işaret ediyor. Eğer Toyota sözünü tutarsa, 2027 yılı elektrikli otomobil dünyası için bir milat olabilir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu